De btw-listing over 2022

06/03/23 Jaarlijks moeten btw-plichtige ondernemingen een klantenlisting indienen. Deze lijst bevat de Belgische btw nummers van klanten aan wie jouw btw-plichtige onderneming diensten heeft verstrekt of goederen heeft geleverd voor een jaarbedrag van meer dan 250,00 € (exclusief btw).

De lijst bevat voor elke opgenomen klant zijn btw nummer met vermelding van de aangerekende omzet en btw over het voorbije kalenderjaar.

Enkel klanten met een Belgisch btw-nummer worden vermeld in dit overzicht.  Klanten met een buitenlands btw-nummer, particulieren, bedrijven zonder btw nummer, of klanten aan wie je het voorbije jaar minder dan 250,00 € hebt aangerekend, worden niet opgenomen in dit overzicht. Ook handelingen waarover je geen btw hebt aangerekend (verhuur pand, schadevergoedingen,…) worden niet opgenomen.

De btw-listing moet jaarlijks worden ingediend voor 31 maart of, bij stopzetting van uw btw nummer, binnen de drie maanden na het verlies van uw hoedanigheid als btw-belastingplichtige.

In principe moet elke btw-plichtige onderneming jaarlijks deze lijst indienen. Hierop bestaan twee uitzonderingen. Valt uw onderneming onder de vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen en is de klantenlisting nihil, omdat uw klanten (terecht) geen Belgische btw-nummer hebben of wel een btw-nummer hebben maar uw jaarlijkse omzet per klant met een Belgische btw-nummer niet meer bedraagt dan 250,00 €, dan moet u geen (nihil) listing indienen. U moet tevens geen klantenlisting indienen als uw onderneming alleen handelingen heeft verricht die vrijgesteld zijn door art. 44 van het btw-wetboek en die geen recht geven op aftrek van btw.

Val je niet onder één van deze twee vrijstellingen, doch heb je over vorig jaar geen handelingen verricht die op de klantenlisting moeten worden vermeld (bv. omdat je alleen maar leverde aan particulieren), dan moet er een nihil-listing (blanco lijst) worden ingediend, of kruis je in de laatste periodieke btw-aangifte van het betrokken kalenderjaar het daartoe voorziene vak aan.

Op het niet of laattijdig indien van de klantenlisting staan zware boetes.  Gelukkig volgen wij dit voor je op en zorgen we ervoor dat de juiste informatie tijdig bij de fiscus belandt.

Deze listing moet worden ingediend zodat de fiscus hiermee de diensten- en goederenstromen kan controleren en met deze gegevens niet aangegeven transacties kan opsporen.  Enerzijds kan bij een belastingcontrole de controleur met deze gegevens dadelijk nakijken voor welke bedragen je bij leveranciers hebt aangekocht. Komen deze niet overeen met de facturen in jouw boekhouding, zal je moeten verantwoorden hoe dit komt. De fiscus gaat er dan immers al snel vanuit dat deze niet aangegeven aankopen ook niet aangegeven omzet vertegenwoordigen.  Anderzijds kan ze met deze gegevens ook nakijken of jouw bedrijf wel al zijn verstuurde verkoopfacturen heeft aangegeven.

Meer tips & tricks ?

Lees meer

Als erkend accountantskantoor begeleidt Alteor de start van uw onderneming en zorgen we voor de verdere begeleiding bij de groei van uw activiteiten. 

Kwaliteit en professionaliteit krijgen een centrale plaats binnen onze dienstverlening. 

Op deze Actua pagina houden we je op de hoogte van fiscale topics, interessante weetjes, en nog veel meer.

Welkom bij Alteor !


Andere actua berichten

Verwerk je beroepskosten in het juiste (boek)jaar

01/01/25 Uw accountant blijft er maar op aandringen om die ontbrekende aankoopfacturen zo snel mogelijk te krijgen. En dat heeft zo zijn redenen.

Lees meer

Nieuwe nacebel-codes vanaf 2025

18/12/24 In je Kbo worden de activiteiten die je vestiging uitvoert opgenomen via “nacebel-nodes”.  Deze codes worden vanaf 01/01/2025 gewijzigd.

Lees meer

Nieuwe btw-procedures vanaf 2025

02/12/24 In 2025 voert België nieuwe regels in om de btw-keten te versterken en sneller te reageren wanneer een belastingplichtige in gebreke blijft. Zo zal je dadelijk een boete krijgen bij een laattijdige btw-aangifte of betaling.

Lees meer